Lesson Study NL is in 2016 opgericht door Sui Lin Goei (VU/Windesheim), Nellie Verhoef (UT) en Siebrich de Vries (RUG/NHL Stenden), en is momenteel een consortium van negen kennisinstellingen in Nederland: Vrije Universiteit Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen, Hogeschool Windesheim, Universiteit Twente, Universiteit Utrecht, NHL Stenden Hogeschool, Universiteit Utrecht, TU Eindhoven en Hogeschool Inholland.
Lesson Study NL heeft de ambitie om Lesson Study breed te implementeren in het basis- en voortgezet onderwijs, het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs. Door samen te werken met elkaar en met externe partners wil het consortium de kennis en expertise rondom Lesson Study versterken, bundelen en verspreiden en zo een bijdrage leveren aan de kwaliteit van het onderwijs in Nederland.
De activiteiten bestaan met name uit het verrichten van onderzoek op basis van gezamenlijk aangevraagde subsidies, begeleiden van Lesson Study-trajecten binnen onderwijsinstellingen, ontwikkelen en verzorgen van de Lesson Study-procesbegeleidersopleiding, schrijven van Lesson Study-boeken voor de praktijk en het organiseren van een jaarlijks congres en onderzoeksbijeenkomst.
Lesson Study is een krachtige professionaliseringsaanpak voor het versterken van het pedagogisch-didactisch handelen van leraren in het po, vo, mbo, hbo en wo. Een team leraren werkt samen aan het cyclisch ontwerpen en uitvoeren van een zogenaamde onderzoeksles, waarbij het leren van de eigen leerlingen centraal staat. Het team leraren is zelf eigenaar van hun Lesson Study-cyclus. Tijdens de Lesson Study-cyclus wordt het team meestal begeleid door een procesbegeleider en vakdidacticus. Lesson Study is bij voorkeur niet iets eenmaligs, maar geschikt om duurzaam met collega's van …
Een Lesson Study-traject is intensief doordat een LS-proces vertraagt en het team alle aspecten van het leren van leerlingen in beschouwing neemt. Dit bevordert het leren van docenten én leerlingen. De kern van het succes zit in het samen ontwerpen van een les en in de uitvoering, waarbij alle betrokken collega’s live meekijken. Docenten analyseren op deze wijze kritisch en systematisch de leerprestaties van leerlingen en verbeteren zo hun (vak)didactisch handelen. Lesson Study is bij uitstek geschikt om de meer geavanceerde docentvaardigheden als activeren, differentiëren en aandacht voor leerstrategieën verder te ontwikkelen.
Vijf Big Ideas spelen hierin een rol: Deze kunnen gezien worden als essentiële ingrediënten van Lesson Study en kunnen samen met de vijf Lesson Study-fasen gezien worden als de ruggengraat van Lesson Study.
Het eerste big idea gaat over de focus die altijd ligt op het inzicht krijgen in het denken en leren van leerlingen.
Het tweede big idea binnen Lesson Study betreft de verbinding van de eigen praktijkkennis met externe kennis.
Het derde big idea betreft het kenmerk dat binnen Lesson Study leraren onderzoek doen naar hun eigen onderwijspraktijk.
Het vierde big idea betreft samenwerking. Een Lesson Study-team bestaat altijd uit meerdere leraren en eventueel andere direct betrokkenen.
Het vijfde big idea betreft het cyclische karakter van Lesson Study.
Actuele informatie delen, ontwikkelingen volgen, netwerken binnen onze kennisinstellingen. Je leest er alles over op onze LinkedIn-pagina.
Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen bij Lesson Study NL?
Meld je dan aan bij onze contactlijst.