Wat zoek je?

Toepassingsgebieden

LessonStudyNL

In alle onderwijssectoren zijn voorbeelden te vinden van toepassingen van Lesson Study. Hieronder staan enkele voorbeelden beschreven waar leden van het LSNL consortium bij betrokken zijn:

Een team leerkrachten van een basisschool in Amsterdam Zuid-Oost is gezamenlijk aan de slag gegaan om de didactische vaardigheden van leerkrachten te verbeteren. De school koos voor de methodiek van Lesson Study omdat de resultaten van het rekenonderwijs achterbleven.

Bij de Universiteit Utrecht wordt Lesson Study gebruikt in het hoger onderwijs. In de bachelor Farmaceutische wetenschappen willen docenten de onderzoeksvaardigheden en -houdingen van hun studenten bevorderen. In plaats van alleen te vertrouwen op standaarden uit de handboeken is het noodzakelijk om op zoek te gaan naar de werking van geneesmiddelen. In een Lesson Study ontwerpen en onderzoeken de docenten casussen waarmee de studenten deze vaardigheden kunnen ontwikkelen.

Bèta docenten in het Voortgezet Onderwijs werken samen met de Technische Universiteit Eindhoven in Lesson Study cycli om lessen te ontwerpen over de schoolvakken heen voor projecten met volop aandacht voor maatschappijkritische, duurzame thema’s.  

In de opleiding leerkracht Primair Onderwijs wordt Lesson Study bij de Inholland Pabo cyclisch ingezet in alle fasen van het onderwijs (jaar 1 t/m 4). Samen met de opleidingsscholen doorlopen studenten verschillende cycli  waarbij onder andere onderzoek wordt gedaan naar (het effect van) verschillende didactische modellen, maar waar studenten ook met het leerteam onderzoek doen naar hun eigen leervragen. De opbouw van Lesson Study is zo vormgegeven dat de complexiteit toeneemt naarmate de student verder is in de opleiding en de koppeling met onderzoekend vermogen expliciet wordt gelegd. 

Een school voor Voortgezet Onderwijs in Haarlem liep aan tegen de motivatie van leerlingen in 2 Havo. Het team  wilde onderzoeken op welke wijze zij hun lessen konden verbeteren om de leerlingen meer betrokken te krijgen. In de onderzoekscyclus die zij hebben doorlopen lag de nadruk op het activeren van leerlingen om. De cyclus heeft het team verschillende nieuwe inzichten gebracht waardoor zij op een andere manier naar hun leerlingen zijn gaan kijken.

Een Voortgezet Speciaal Onderwijs school heeft Lesson Study gekoppeld aan het traject PBS (Positive Behavior Support). Het team was nieuwsgierig naar het inzetten van verschillende didactische werkvormen om op die manier het gedrag van leerlingen positief te beïnvloeden. De belangrijkste eye-opener voor het team was dat de mogelijkheden om invloed uit te oefenen op het gedrag van leerlingen door andere lessen te ontwerpen enorm groot zijn.

Zelfs in niet-schoolse contexten wordt Lesson Study gebruikt. Studenten van de Universiteit Utrecht gebruikten Lesson Study om een activiteit te ontwerpen voor bezoekers van de Botanische Tuinen. Het doel was om bezoekers meer bewust te maken van het belang van planten voor de ecologie en maatschappij.

contact opnemen
LessonStudyNL diap2

Actuele informatie delen, ontwikkelingen volgen, netwerken binnen onze kennisinstellingen. Je leest er alles over op onze LinkedIn-pagina.

Aanmelden contactlijst

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen bij Lesson Study NL?
Meld je dan aan bij onze contactlijst.

Contact Opleiding Lesson Study  Procesbegeleiders